Spis Treści

Ćwiczenia na haluksy – zapobiegające, korekcyjne, po operacji haluksa

Haluksy (zwane też koślawym paluchem) to choroba zwyrodnieniowa stopy, która objawia się odchyleniem palucha od pozostałych palców, a w konsekwencji jego zniekształceniem i bólem. Ich podstawowe przyczyny to nie tylko skłonności genetyczne i dziedziczna anatomia stopy, ale także otyłość, sporty wyczynowe czy noszenie niewygodnego obuwia (tutaj prym wiodą przede wszystkim szpilki). I chociaż zmiany nie postępują gwałtownie, to wiele osób je ignoruje, nie podejmując w porę odpowiednich środków zapobiegawczych. A z rozwiniętą chorobą trudno jest walczyć domowymi sposobami. Na szczęście pomocne są też specjalne ćwiczenia na haluksy, które wspomogą walkę z ta przypadłością. W wielu przypadkach niezbędna jest operacja, po której także wskazane jest wzmocnienie mięśni stóp. Zatem jakie ćwiczenia na stopy będą najbardziej skuteczne i czy mają one w ogóle jakikolwiek sens w racji leczenia deformacji na stopach?


Nawigacja:

Czy ćwiczenia na haluksy są skuteczne?

Wszystko tak naprawdę zależy od stopnia zaawansowania schorzenia. Jednak aby odpowiednio podejść do tematu deformacji palucha koślawego – tak czy inaczej – konieczna jest odpowiednia profilaktyka oraz działania, które wspomogą naturalne procesy dotyczące stóp. Właśnie dlatego ćwiczenia, które zmuszą nas do prawidłowego ruchu oraz rozciągnięcia ścięgien i mięśni są tak bardzo pożądane. Ruch pozwala dać naszemu ciału sygnał i chociaż w niewielkim stopniu zmusić do przywrócenia prawidłowych struktur kostnych. Dodatkowo nasz organizm możemy wspomóc odpowiednimi domowymi sposobami (odsyłamy do artykułu -> Sposoby jak zapobiegać haluksom na co dzień). Wszystko razem nie jest to oczywiście działaniem jednorazowym, a procesem, który czasami potrafi i trwać długie miesiące. Jednak wszystko ma swoją cenę i niestety gratyfikację w postaci zdrowych stóp trzeba czasem odłożyć w czasie.

Jak wspomnieliśmy na początku ćwiczenia można podzielić w zależności od stanu deformacji na zapobiegawcze, korekcyjne oraz pooperacyjne.

Ćwiczenia zapobiegające haluksom

Jednym ze sposobów na uniknięcie tej bolesnej dolegliwości są ćwiczenia zapobiegające haluksom. Ich głównym zadaniem jest wzmocnienie mięśni stóp i tym samym zmniejszenie ryzyka pojawienia się palucha koślawego. Do najbardziej skutecznych ćwiczeń należy:

  1. Rozciąganie ścięgna Achillesa

Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Wokół śródstopia jednej z nóg przełóż ręcznik, chwyć jego końce i przyciągaj do siebie (przy wyprostowanej nodze). Wytrzymaj 30 sekund,, zrób przerwę i powtórz ćwiczenie. Wykonaj 10 serii na każdą nogę.


  1. Turlanie piłeczki

Usiądź na krześle i umieść pod stopą niewielką piłeczkę (na przykład golfową lub tenisową). Turlaj ją pod łukiem stopy co najmniej kilka minut. Powtórz ćwiczenie z drugą stopą.

  1. Podnoszenie kulek stopami

Usiądź na krześle i postaw stopy na podłodze. Rozsyp kilkanaście małych kuleczek, a obok postaw miskę. Staraj się chwytaj kulki palcami stóp i przenoś je do miski. Ćwiczenie jest zakończone po umieszczeniu w misce wszystkich kulek.

Wszystkie wymienione wyżej ćwiczenia przynoszą doskonałe rezultaty zapobiegające haluksom. Ich głównym zadaniem jest wzmocnienie mięśni stóp, poprawienie krążenia i wyćwiczenie zginaczy podeszwowych. Doskonałą profilaktyką haluksów jest także chodzenie po plaży (zwłaszcza na bosaka). Jednak aby wszystkie te ćwiczenia przyniosły oczekiwane rezultaty, to należy je wykonywać systematycznie i regularnie.

Korekcyjne ćwiczenia na haluksy 

W przypadku już rozwiniętych zmian zwyrodnieniowych warto wykonywać ćwiczenia korekcyjne na haluksy, które nie tylko zniwelują dotkliwy ból i zmniejszą obrzęki, ale także zapobiegną dalszemu rozwojowi schorzenia. Wymienione niżej ćwiczenia należy wykonywać co najmniej 3 – 4 razy w tygodniu.

  1. Rozciąganie palców z odwodzeniem paluchów

Stań na podłodze. Duży paluch kieruj ku zewnętrznej stronie, a pozostałe palce – w odwrotnym kierunku. Twoim celem jest odseparowanie dużego palca od reszty. Postaraj się wykonywać ćwiczenie przez co najmniej 2 minuty. Dzięki niemu zwiększa się aktywność odwodziciela dużego palca u stopy.

  1. Ćwiczenie palucha koślawego z taśmą

Do wykonania ćwiczenia będzie potrzebna elastyczna taśma,. Jeden z jej końców umieść na paluchu, a drugim obwiąż nogę stołu lub krzesła. Skieruj palec w swoja stronę i staraj się wytrzymać w takim napięciu przez co najmniej 10 sekund. Wykonaj 10 powtórzeń. Ćwiczenie pozwala na zmniejszenie haluksów dzięki rozciągnięciu mięśni.


  1. Zwijanie ręcznika

Usiądź na krześle, a stopy oprzyj na podłodze. Rozłóż przed sobą ręcznik. Chwyć środek ręcznika palcami stopy i zwijaj go ku sobie. Ćwiczenie będzie trudniejsze (a tym samym bardziej skuteczne), gdy na ręczniku umieścisz niewielkie obciążenie. Zwijanie ręcznika powtórz co najmniej dwa razy. Poprawnie wykonywane ćwiczenie rozciąga mięśnie grzbietu stopy i palców,

  1. Zbliżanie pięty do palców

Połóż stopę na podłodze. Mocno dociskaj piętę i palce stopy do podłogi – niczym próba zbliżenia je do siebie. Jednocześnie pamiętaj, aby nie odrywać palców od podłogi.. Ćwiczenie koryguje ustawienie stopy poprzez wzmocnienie sklepienia podłużnego.

Wymienione wyżej ćwiczenia oporowe są polecane do korekcji istniejących już haluksów. Aby wzmocnić ich efekt warto dodatkowo sięgnąć po produkt Hallu Solution. Jest to opaska zakładana na stopę, która likwiduje ból, utrzymuje prawidłową biomechanikę stopy i koryguje deformacje. Użytkownicy cenią ją za szybkość i skuteczność działania (pierwsze efekty widać już po dwóch tygodniach), wygodę, delikatność i dyskrecję. Dzięki Hallu Solution paluch jest skorygowany, a ból i dyskomfort usunięty. Według użytkowników to jeden z najlepszych produktów na rynku.

Ćwiczenia po operacji haluksa i innych inwazyjnych zabiegach

Bardzo zaniedbane i zlekceważone haluksy zbyt często wymagają operacji. Wtedy naturalnym następstwem jest odpowiednia rehabilitacja po operacji haluksa. Okres tej rekonwalescencji jest bardzo różny zależnie już od osoby. Jednym z jej elementów są specjalne ćwiczenia, które powinny być dobierane indywidualnie przez doświadczonego fizjoterapeutę. Ćwiczenia wykonywane po operacji haluksów mają przyspieszyć powrót do zdrowia i wzmocnić operowaną stopę. Jednak w tym przypadku nie wolno ich wykonywać bez porozumienia z fizjoterapeutą, gdyż źle dobrane lub nieumiejętnie wykonywane ćwiczenia mogą spowolnić lub całkowicie zatrzymać proces zdrowienia. Najczęściej zalecane ćwiczenia po operacji haluksa to:

  1. Rozstawianie palców

Stań na podłodze i stabilnie oprzyj stopy. Unoś wszystkie palce obu stóp do góry. Pamiętaj – każdy z palców powinien być rozstawiony i skierowany ku górze i na boki. Ćwiczenie wykonuj przez dwie minuty.

  1. Zginanie palców

Usiądź na krześle, a stopy oprzyj na podłodze. Zginaj wszystkie palce obu nóg jednocześnie. Ćwiczenie wykonuj przez dwie minuty.

  1. Ćwiczenie mięśnia czworogłowego uda

Połóż się na łóżku, wyprostuj nogi i ułóż ręce wzdłuż tułowia. Napnij mięsień czworogłowy uda i wytrzymaj 5 sekund. Ćwiczenie powtórz 10 razy.

ćwiczenie po operacji na haluksy

Podsumowanie

Jednym z najbardziej bolesnych i nieestetycznych problemów w obrębie stóp są haluksy. Ćwiczenia mogą nie tylko zapobiegać rozwojowi schorzenia, ale także skutecznie je korygować. Jednak aby odniosły oczekiwany rezultat, to muszą być odpowiednio dobrane i starannie wykonywane. Jednocześnie nie wolno zapominać o regularności – tylko gimnastyka przeprowadzana kilku razy w tygodniu ma sens. Ćwiczenia warto wspomóc profesjonalną opaską Hallu Solution (więcej o opaskach na haluksy przeczytacie tutaj). Połączenie tych dwóch elementów przyniesie zdecydowanie najlepsze rezultaty i pomoże odpowiednio podejść do tematu haluksów.

Bibliografia
  1. Paluch koślawy postępowania fizjoterapeutyczne; mgr Magdalena Bajerska, mgr Anna Ambroż, and mgr Marek Wiecheć Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja 64 (2015): 32-41.
  2. Zastosowanie fizjoterapii w leczeniu paluchów koślawych; mgr Laura Piejko, et al.
  3. Interventions for treating hallux valgus (abductovalgus) and bunions.; Ferrari, Jill, Julian PT Higgins, and Trevor D. Prior.; Cochrane Database of Systematic Reviews 1 (2004).

5 Odpowiedzi do Ćwiczenia na haluksy – zapobiegające, korekcyjne, po operacji haluksa

  1. kamila.wolańska pisze:

    Super wykaz ćwiczeń, jednak czy sądzicie, że naprawdę mogą one pomóc?… Szczególnie, gdy halluxy są już zaawansowane i lekarz sugeruje operację?

    • żuzlowiec1980 pisze:

      Ćwiczenia nigdy nie zaszkodzą, szczególnie gdy haluksy biorą się od nieprawidłowej postawy…
      Jestem zdania, że mogą naprawdę zniwelować ból i dyskomfort, rozluźnić nieco mięśnie przez to stópka robi się bardziej mobilna.

      Ale niestety nie szukałbym w nich rozwiązania na wszystko, bo człowiek też nie jest w stanie ćwiczyć 24 godziny na dobę.

      • Valentyna pisze:

        Witam.
        Z halluksem borykam się od 2018 roku. Trochę w swoim życiu już konsultacji odbyłam i trochę różnych sposobów na halluksy przetestowałam. Mogę odnieść się do ćwiczeń, które moim zdaniem są przydatne, naprawdę pomocne w zmniejszaniu nacisku na kość, która oczywiście… boli… ale nie zniwelowały u mnie mojego halluksa, mimo, że byłam regularna (Pewnie dobrze wiecie, jak zdesperowany człowiek potrafi się przyłożyć). Ćwiczenia z taśmą chyba był najlepsze.
        Na pewno nikomu nie odradzam ćwiczenia, oczywiście – ćwiczcie, ale patrzcie bardziej dalekosiężnie i troszkę szerzej. Weźcie pod uwagę, że może i operacja być potrzebna.
        U mnie jeszcze co prawda nie było konieczności, żebym była zoperowana, ale sumiennie używam aparatów na haluksy. I lżejszych na dzień i bardziej sztywnych na noc. To mi chyba najbardziej do tej pory pomagało.
        Niestety wszelkie liście laurowe na halluksy i słonina – to bardziej bujda i legenda.

        • Ninnka90 pisze:

          Do Valentyna:
          Masz jakieś konkretne aparaty, które testowałaś i najbardziej ci pomogły?
          Daj znać, proszę!!!

          • Valentyna pisze:

            Z tych na dzień – Hallu Solution był najlepszy. Rozumiem, że cena jest dość wysoka, mnie tez na początku przestraszyła, ale gdyby nie one nie byłabym w stanie spędzić w pracy 12 godzin. A pracuję jako fryzjerka, więc trochę się poruszać, dużo się nastoję. I był o tyle niewidoczny i wygodny, że zapominałam o nim w ciągu dnia. Ciekawe, że noga też mi się wcale bardzo nie pociła. Na pewno mniej w porównaniu do typowych skarpet na halluksy, które niemal odparzały stopy!
            Polecam poczytać więcej o Hallu Solution tutaj https://hallusolution.pl/. Na noc jak najbardziej mogę polecić Marciny, ale ostrzegam, że bardzo, bardzo potrafią obetrzeć stopy. Dlatego sprawdzają się tylko na niektórych stopach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

÷ 2 = one