Jak zapobiegać haluksom – sprawdzone sposoby

Jak zapobiegać haluksom

Uciążliwa, wywołująca dyskomfort i kompleksy choroba stóp – haluks jest schorzeniem powszechnym. Może wystąpić niezależnie od wieku u dzieci, kobiet oraz mężczyzn. W zależności od stopnia zaawansowania może objawiać się bólem, odchyleniem palucha lub zaczerwienioną naroślą. W przypadku dwóch ostatnich czynników – pacjent może mieć problemy z poruszaniem się i nie czerpać z niego przyjemności. Zamiennie w nazewnictwie choroby wykorzystuje się termin „koślawy paluch”. Przyczyny schorzenia mogą tkwić w genetyce, ale także tym, w jaki sposób funkcjonuje jednostka na co dzień. Nieprawidłowy tryb życia – mało ruchu, złe nawyki żywieniowe, noszenie niedopasowanych butów powodują rozwój haluksów. Badania pokazują, że problem w 90. procentach dotyczy kobiet. 

Jak zapobiec haluksom – okiem lekarza

Choroba zwyrodnieniowa – haluksy to schorzenie, które dotyczy kończyn dolnych, a dokładnie – stóp. Pacjenci, którzy borykają się z tym problemem, skarżą się przede wszystkim na silny, uciążliwy ból oraz nieestetyczny wygląd palców. Haluksy to deformacja, która prowadzi do przyśrodkowego odchylenia wiodącej kości śródstopia i i sprawia, że odchylenie boczne osi palucha prezentuje się jako wystająca kość w stopie. W wyniku takiego ułożenia palców – stopa wygląda nienaturalnie, a chory często rezygnuje z odkrytych butów, gdyż eksponują one zniekształcenie. Ze względu na to, że choroba znacznie ingeruje w wygląd człowieka – skutkuje obniżeniem jego samooceny. Haluksy w początkowym stadium często są ignorowane, ale gdy w wyniku rozwoju schorzenia – ból nasili się do tego stopnia, że utrudni codzienne funkcjonowanie – chory szuka skutecznego rozwiązania problemu.

„Haluksy to choroba stóp, która nieleczona – rozwija się i skutkuje znacznym obniżeniem komfortu życia. Należy przeciwdziałać pierwszym zmianom, zauważonym w obrębie stóp. Warto, widząc niepokojące objawy – skonsultować się ze specjalistą, który wykona badania i postawi diagnozę. Trudno jest odpowiedzieć – jaki sposób na haluksy jest najskuteczniejszy, bo wszystko zależy od stopnia zaawansowania schorzenia. Inaczej leczy się pierwsze objawy haluksów, a inaczej te, które mają już znacznie bardziej rozwinięte stadium. W niektórych przypadkach wystarczy jedynie odpowiednia pielęgnacja i zmiana trybu życia, w innych – nie obędzie się bez operacji” – mówi ortopeda dr Zdzisław Płotek.

Koślawy paluch można nabyć w wyniku predyspozycji genetycznych – dziedziczenia cech, ale także: noszenia niedopasowanego obuwia oraz tego na podwyższeniu, nadwagi, kontuzji. Niezależnie od stopnia natężenia objawów – zmiany na stopie warto skonsultować z lekarzem, gdyż dzięki wczesnej profilaktyce, można uniknąć pogłębienia choroby. Haluksy można leczyć w zależności od stopnia zaawansowania – zapobiegawczo lub operacyjnie. Sposoby na haluksy są różne – naturalnie przygotowane napary, wkładki do butów, aparaty korygujące itd.

Domowe sposoby na haluksy

Stosowanie naturalnych naparów to sposób na halluksy wykorzystywany w niezaawansowanym stadium choroby. W produkcji domowych naparów wykorzystuje się zielone rośliny. Naturalne sposoby na haluksy – łagodzą ból oraz zapobiegają odnawianiu się koślawego palucha. Wśród popularnych roślin, które przeciwdziałają tej deformacji stopy, są: lawenda, ruta zwyczajna, liście laurowe. Przygotowanie specyfiku jest proste i nie zajmuje dużo czasu. Efekty odczuwane są od razu – ból jest zdecydowanie mniejszy, ale na bardziej spektakularne działanie trzeba poczekać trochę dłużej. Ważna w leczeniu domowymi sposobami jest regularność oraz cierpliwość.

Odpowiednio dopasowane i wygodne obuwie

Nieodpowiednie buty bardzo często przyczyniają się do rozwoju na stopach haluksów. Główne zadanie, jakie spełnia obuwie, to ochrona stóp przed czynnikami zewnętrznymi. Buty mogą jednak nie tylko pomagać, ale też szkodzić zdrowiu – wtedy, gdy są niedopasowane. Zły rozmiar – mniejszy niż wymaga stopa oraz wąski czubek powodują, że palce nie mają swobody ruchu i są skurczone. Podczas aktywności, chociażby chodu – dochodzi do ocierana palców o but lub siebie wzajemnie, co wpływa na wystąpienie deformacji. Dokonując zakupu obuwia, należy zwrócić uwagę na jego właściwości – nie tylko wygląd, ale też wykonanie – materiał, który powinien zapewnić stopie komfort. Ważna jest budowa jego przedniej części. Najbardziej wygodne dla stopy są buty o szerokim czubku, zapewniające palcom przestrzeń.

Jak się jednak okazuje – za dużo luzu dla stopy także jest niezdrowe! W wyniku przesuwania się stopy może dojść do wykoślawienia paluchów. W budowie obuwia istotna jest podeszwa – najlepiej sprawdza się ta o miękkiej i płaskiej strukturze. Buty na obcasie wyglądają bardzo zgrabnie na nodze – wydłużają sylwetkę, jednocześnie ją wyszczuplając. Te uwielbiane przez kobiety obuwie ma jednak swoją ciemną stronę – nadwyręża stopę i powoduje rozwój haluksów. Panie, które regularnie wkładają buty na podwyższeniu, niezależnie od wieku, są narażone na wystąpienie zniekształcenia. Jeżeli więc chcesz zapobiegać powstawaniu haluksów – pamiętaj, jak wiele znaczy zdrowie i przy zakupie nowej pary butów kieruj się rozsądkiem. Wybieraj buty nie tylko dobrze prezentujące się na nodze, ale również wygodne.

Regularna aktywność fizyczna

Bierny spoczynek i brak ruchu mogą skutkować nadwagą, uczuciem ciężkości oraz wystąpieniem haluksów. Ruch to zdrowie – wpływa korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu, a co więcej – wyzwala endorfiny. Nie musisz mieć formy sportowca, bo tutaj nie liczy się wynik, a medyczny fakt, że odpowiedni zestaw ćwiczeń ruchowych to najlepsza odpowiedź jak zapobiegać halluksom!

Ćwiczenia sprawdzą się w przypadku każdego – niezależnie od wieku oraz płci. Zajęcia sportowe wcale nie muszą być związane z wylewaniem z siebie siódmych potów, a dobrą zabawą i pozytywną energią. Aktywność fizyczną zaleca się w przeciwdziałaniu oraz diagnostyce haluksów. Ćwiczenia są różne, wśród nich: naprzemienne stawanie na palcach i wracanie do poziomu podłoża, chwytanie palcami przedmiotów, turlanie stopą piłeczek, czy utrzymywanie równowagi. To nieliczne z wielu propozycji ćwiczeń stóp, dzięki którym rozciągniesz i wzmocnisz mięśnie. Pamiętaj, że ćwiczenia mają być dla Ciebie zabawą, a nie męką, a więc dostosuj je do swoich możliwości. Dzięki takiemu podejściu do aktywności fizycznej czas spędzony na sali gimnastycznej będzie dla Ciebie przyjemnością.

Medyczny sposób na haluksy – wkładki ortopedyczne

Kolejny sposób na haluksy to wkładki ortopedyczne, które przeciwdziałają schorzeniu – uśmierzają ból oraz ułatwiają ruch. Na rynku występuje szeroki wybór produktu, dzieląc się na wkładki przeznaczone do stosowania tylko na dzień, na noc lub w obu przypadkach, ale także te w wersji gotowej lub dopasowanej indywidualnie. W zależności od stopnia zaawansowania, po konsultacji z lekarzem, należy dobrać odpowiednią do posiadanej wady wkładkę. Może ona mieć formę tradycyjną, występować w formie plastra o działaniu leczniczym, a także jako kliny międzypalcowe na haluksy, pelotów, poduszeczek pod przodostopie.

Bilbiografia
  1. Terapia manualna według Maitlanda; Kevin Banks; Elly Hengeveld; Zbigniew Śliwiński, (rehabilitacja); Jacek Łuniewski; Dariusz Szpak; Wrocław, 2013
  2. Prevalence and assiociations of hallux valgus in a primary care population; Roddy E, Zang W, Doherty M. ;Arthritis Rheum, 2008; 59:857-62.

5 Odpowiedzi do Jak zapobiegać haluksom – sprawdzone sposoby

  1. Aga napisał(a):

    Bezwzględnie trzeba dbać o zachowywanie dobrej postawy. Źle przeniesiony środek ciężkości przez długi czas (tak jak np. w butach na obcasie) i zwyrodnienia gotowe…

  2. Gabbi napisał(a):

    Napary niestety i okłady w moim przypadku skuteczne nie były w ogóle!
    Wydałam tylko masę pieniędzy na nieskuteczne ziołowe mieszanki.

    • Maryś napisał(a):

      Ja tak samo. Wkładki ortopedyczne trochę przyniosły ulgę, ale byłam i tak tym zawiedziona. Chyba pozostaje tylko operacja…

  3. Los Caurdo napisał(a):

    Hej, szukam dobrego preparatu na haluksy (nie są bardzo zaawansowane), ale zastanawiam sie, czy mam wierzyć np. internetowym opiniom. Co myślicie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *